مشاور ورزشی

تقویت ماهیچه‌های قلب

دوچرخه‌سواری

تقویت ماهیچه‌های قلب و سیستم‌ تنفسی با دوچرخه‌سواری

دوچرخه‌سواری ورزشی هوازی است. به تمریناتی که اکسیژن دریافتی بدن را افزایش داده و باعث افزایش گردش خون به وسیله پمپاژ بیشتر قلب شود، ورزش هوازی یا کاردیو می‌گویند. هنگام دوچرخه‌سواری، بدن برای ادامه فعالیت به اکسیژن بیشتری نیاز دارد که بتواند آن را به سرتاسر ماهیچه‌ها ارسال نماید. ماهیچه های قلب نیز برای ادامه تمرین، خون بیشتری را همراه اکسیژن به تمامی اعضای بدن ارسال می‌کند.

همین چرخه موجب افزایش گردش خون در بدن، پمپاژ بیشتر خون در بدن و دریافت اکسیژن بیشتر در سیستم تنفسی خواهد شد. در نتیجه ماهیچه قلب به خوبی تقویت شده و همچنین ظرفیت شش ها افزایش می‌یابد. با توجه به این امر داشتن قلب و ریه های قوی، نه‌تنها مانع از پیش آمدن شرایط خطرناک قلبی _عروقی شده بلکه موجب افزایش انرژی در شما، برای ادامه فعالیت های روزانه خواهد بود.

دوچرخه‌سواری در بهبود فشارخون، بیماری های عروق کرونر، از طریق کنترل کلسترول و قند خون، کنترل وزن و وضعیت متابولیکی موثر است.

اگر کسی برای بهبود ظرفیت قلبی _ عروقی، قلبی _ تنفسی، کاهش کلسترول، قند و فشار خون دوچرخه‌سواری می‌کند باید شدت تمرینات را بین 65 تا 70 درصد ضربان قلب بیشینه خود قرار دهد. به این صورت که عدد 220 را منهای سن خود کرده و 65 تا 75 درصد عدد به دست آمده را حساب کند و شدت فعالیت را به همان میزان قرار دهد و زمان را بین بیست تا سی دقیقه، در نظر بگیرد. اما اگر شخص برای کاهش وزن این کار را انجام می‌دهد، بهتر است شدت را بین 55 تا 65 درصد ضربان قلب بیشینه خود در نظر بگیرد و در مدت سی تا چهل دقیقه به فعالیت بپردازد.

در کل یکی از اصلی ترین فواید ورزش های هوازی اعم از دوچرخه‌سواری، پیاده روی، ایروبیک و غیره، این است که ماهیچه‌های قلب را به بهترین شکل تقویت نموده و مانع از ابتلای افراد به بیماری های قلبی -عروقی می‌شود. به همین دلیل است که اکثر ورزشکاران دارای سیستم قلبی و تنفسی سالمی هستند.

Show More

Related Articles

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Back to top button
Close